Transibirien 2012

Efter flera års planerande och en inställd resa på grund av tsunamin 2011 är det nu äntligen dags för att resa till Japan land- och sjövägen. Resan startar fredagen den 2:e november med tågfärd till Vårgårda och naturfotofestivalen. Efter lunch på lördagen fortsätter resan med tåg till Stockholm och nattbåt till Tallin. En heldag i Tallin och sedan nattåg till Moskva. Det transibiriska tåget har tre linjer och jag har valt att åka till Peking genom Mongoliet. Detta tåg avgår en gång i veckan på tisdag kväll så jag har två dagar i Moskva innan det bär iväg på sju dagars tågresa genom Ryssland, Mongoliet och Kina. I Peking stannar jag två dagar och åker sedan till Shanghai där jag stannar tre dagar. Färden fortsätter sedan med båt till Osaka vilket tar två dygn. Först måndag den 19 november är jag framme i Osaka. I Japan har jag sedan två veckor då jag planerar att resa runt första veckan och vara i Tokyo andra veckan. Lördag den 1 december blir det flygresa hem till Sverige.