Utrecht och Zwolle

Med anledning av den internationella konferensen Future Green Cities fick jag möjlighet att besöka Utrecht och göra studiebesök i Zwolle måndagen den 23 september.

Två år tidigare var jag i Utrecht på mitt första besök och imponerades stort av cykelinfrastrukturen. Nu återvände jag till samma budgethotell Ibis en bit söder om centrala Utrecht. Här fick jag möjlighet att hyra cykel och upptäcka cykelvägar, cykelparkeringar och centrala Utrecht. Jag började med att besöka gamla stan och de mysiga gränderna där få bilar kan hitta in. Kanalerna sträcker sig genom centrum och har de traditionella magasinen under gatorna längs kanelen med portar ut mot vattnet. Husen ovanför ligger därmed en våning upp från vattnet och gör det enkelt för broar att korsa kanalen. Som det viktigaste landmärket står klocktornet till katedralen mitt i den medeltida staden.

Den nya moderna stationen ligger strax söder om den medeltida stadskärnan och har byggts över spåren vilket gör det enkelt att komma ner till rätt perrong. Bussarna ligger bredvid spåren och nås på samma sätt. Mellan stationen och det medeltida centrum har ett köpcentrum byggts som gör det lätt att vandra mellan stationen och de historiska delarna. På södra sidan av stationen håller ett höghusområde på att växa fram med många kontorsbyggnader och bostadshus. Stadshuset ligger delvis sammanbyggt med stationsbyggnaden. Direkt söder om stationen ligger Beatrix teater och konferenscenter där världskonferensen Future Green Cities skulle genomföras under två dagar med exkursioner dagen före och efter.

Exkursion till Zwolle

Klockan 12:30 samlades ett stort antal exkursionsdeltagare i vestibulen på stadshuset för att registrera sig för de olika exkursionerna. Jag hade valt Zwolle och vi var cirka 20 som åkte med tåg cirka 50 minuter norrut till den lilla medeltida staden med cirka 100 000 invånare. Zwolle är en knutpunkt för tågtrafken i centrala Holland och även känd som en cykelstad. Vi blev mottagna av stadens trafik- och trädexperter som guidade oss runt för att visa olika trafikläsningar och trädplanteringar. Framför stationen hade även här skapats ett underjordiskt cykelgarage som nyligen färdigställts. Torgytorna framför stationen var fint iordningställda med planteringar. Från cykelgaraget utgick ett nätverk med cykelvägar ut i staden. Det som guiderna särskilt ville visa var hur staden nu omvandlar traditionella gator med breda cykelvägar på båda sidorna till smala cykelfartsgator där bilarna får anpassa sig till cyklarna och där det blir plats för dagvattenhantering och träd på kanterna. Flera gator hade byggts om och fler var på gång. Vi fick också se hur de omvandlar gatuparkeringar till miniplanteringar genom samverkan med de boende och erbjudande av mobilitetshubar som är parkeringsplatser inom 100 meter från bostaden. Den gröna parkering som vi tittade på sköttes dessutom av frivilliga i grannskapet.