Italien 2019

Under två veckor i månadsskiftet maj-juni 2019 gjorde jag en resa till Italien med tåg. Första veckan var semester i södra Italien och andra veckan var arbete med workshop i EU projektet UL2L i Umbrien. På väg hem stannade jag i Freiburg för att studera Tysklands mest hållbara stad.

Resan startade från Lund fredagen den 24 maj klockan 7 på morgonen med målet att nå Neapel vid 15 tiden dagen därpå. På grund av tågproblem söder om Hamburg blev vi mer än en timma försenade till München och jag missade nattåget till Venedig. Som tur var hade informationen öppet fram till midnatt och DB fixade ett hotellrum åt mig. Jag fick sedan köpa nya platsbiljetter på morgonen klockan 8 då stationen öppnade. Med stopp i Padua och Rom kom jag till Neapel vid 19:30 på kvällen lördag den 25 maj. Dagen därpå hyrde jag bil i Neapel och körde en vecka runt i södra Italien för att besöka fem nationalparker, Europeiska kulturhuvudstaden Matera och mycket annat under vägen. De fem nationalparkerna var Cilento, Appenino Lucano, Pollini, Alta Murgia och Vesuvios. I anslutning till nationalparkerna bodde jag i de medeltida städerna Minori, Piaggino, Moliterno, Rotonda, Matera och slutligen ett lite annorlunda bröllopshotell en timmes resa öster om Neapel. Jag avslutade resan i Neapel och fick möjlighet att uppleva staden.

Därefter tog jag tåget till Foligni i Umbrien norr om Rom för fyra dagars workshop med partners från sex länder i Europa. Vi besökte bland annat städerna Todi, Bevagna, Spello och Todi forutom Foligno. Alla medeltida städer med anor längre tillbaka.

Hemresan gick via Rom, Milano, Zürich med stopp i Freiburg två nätter och sedan fortsättning via Hamburg och Köpenhamn till Lund dit jag anlände på kvällen lördagen den 9:de juni.

Avfärd från Lunds station.

Det var ersättningsbuss mellan Köpenhamn och Rödby.

Från Rödby gick tåget vidare med båten till Puttgarden och Hamburg.

Båten mellan  Rödby och Puttgarten.

Tyska landsbygden från tåget.

Hamburgs station.

Münchens station.

Tåget passerar Innsbruck med Alperna i bakgrunden.

Dramatiska landskapsvyer i Alperna.

Padua station.

Italienska snabbtåg mellan Padua och Neapel.