Vindkraftscenter
Jag checkar ut vid 7:40 och går till stationen för att låsa in min väska i förvaringsbox (30Dkk). Går sedan till kongresscentret och letar efter min exkursion bland det 10-tal olika alternativen. Jag hade valt en resa till vindkraftscentret i Österild med avfärd klockan 08:30. Det var 19 anmälda men bara 8 dök upp när vi skulle åka. Ytterligare två åkte i egen bil dit. Vi får en introduktion på bussen av planarkitekter från Ålborgs kommun. De har tagit fram en energiplan med utpekade områden för olika energisatsningar som solceller, vindkraft, bioenergi och energilagring. De kallar något för Energi to X som visar sig vara vätgastillverkning i större anläggningar. Resan till västra sidan av Jylland tar 1 timma och 15 minuter och det är strålande morgon med dimma över Limfjorden. Svag vind gör det trevligt att besöka anläggningen men vindkraftverken står ganska still.
Vi blir mötta av guiden som är en veteran inom vindkraft och en mycket pratglad person. Jag blir lite illa till mods av hans nedlåtande beskrivning av miljöaktivister som protesterade mot anläggningen och hans positiva inställning till kärnkraft. Men i övrigt var han en mycket kunnig person som rabblade siffror som få kan. Han hade också många intressanta berättelser om förnybar energi och vindkraft i synnerhet. På anläggningen är det främst tre företag som har testanläggningar men det är staten som avsatt marken och har ett test- och besökscenter på platsen. Vindkraftverken växer i storlek efterhand och här finns nu världens största vindkrafterk på 16-20 MW och rotorfästen på 9 meter i diameter. Höjden är 240 meter men nya planer finns på över 400 meter (till toppen på rotorbladet). De jobbar både med landbaserade och havsbaserade men de till havs är svårare att utvärdera och mycket dyrare att serva vilket påverkar lönsamheten. Det blir en intensiv rundtur med buss längs de 7 testanläggningarna med kranar och nedtagna rotorbland. De nya har fransar längs kanten som ugglevingar för minskat buller och ge högre effekt. Vingarna kan vinklas för att kunna bromsas och stanna samt anpassas till olika vindhastigheter. Servicen utvecklas med drönare och specialkameror som kan scanna verken på kort tid vilket förr tog flera dagar. Danmarks plan är att fyrdubbla antalet vinkraftverk och de har redan 6000 anläggningar uppe. Många av de äldre vindkraftparkerna har tagits ned och ersatts av färre större verk med högre effekt. Vi kör tillbaka till Ålborg och är tillbaka punktligt till 13:00. Vi får en bagette som lunch. Jag går till stationen och hämtar ut min väska för vidare promenad till togbus. 13:45 avgår bussen i tid och vi är i Hobro en timme senare och sedan i Århus 15:35. Jag går till färjan som inte har någon terminal utan ligger till vid kajen nedanför det stora kulturhuset. 16:30 går katamaranen till Samsö med hög fart. Överfarten tar en timma.