Esbjerg & Fanö

På väg till Ålborg passade jag på att besöka Esbjerg med utflykt till Fanö i Vadehavets nationalpark. Resan från Bremen till Hamburg den 28 september blev stressig då tågot jag hade biljetter till blev inställt. Jag lyckades komma med ett regionaltåg men fick byta innan Hamburg och kom 5 minuter innan avgång till tåget mot Danmark. Väl framme i Kolding går jag och äter på trevlig italiensk restaurang strax söder om stationen, Bella Italia. Det var nästan fullsatt men jag fick min risotto vegetariana med tuborg grön snabbt med god service. Gick till stationen och upptäcker till min förvåning att även tåget till Esbjerg är inställt . Tåget skulle ha gått 18:58 och det skall gå en tågbus klockan 19:23. Jag står och väntar i skymningen och får efter en stund sällskap av ett danskt par. De pratar oavbrutet med varandra men till slut frågar jag om de också ska till Esbjerg. Det ska de och de hade problem när de åkte från Esbjerg på förmiddagen och fick vänta en timma på bussen. De har varit på ginprovning i Kolding och kunde därför inte ta bilen. Mannen jobbar på Lego med att ta fram olika plaster. Jag frågar om de har bioplast och han sa att de jobbar på det. Det verkar som kraftigt regn på fredagen har gjort att tågen blivit inställda med kort varsel. Det står dock också att det kommer att vara banarbeten på sträckan under en månad med början denna dag. Kvinnan var företagsam och lyckas efter lång väntan få tag på DSB när bussen är 20 minuter försenad. Närmare 20:00 övertalar hon DSB att betala en taxi för oss tre och några minuter senare är taxin där. Det blir en bekväm resa till Esbjerg där jag tar farväl av mitt ressällskap. Jag går till hotell Ansgar och checkar in.

Esbjerg centrum

Söndagen den 29 september går jag upp vid 7-tiden och äter frukost vid 8-tiden. Det är ganska mycket folk i frukostmatsalen. Jag går sedan en runda på stan och fotograferar. Centrum känns ganska litet och det ger inte intryck att vara Danmarks femte största stad med över 90 000 invånare. Staden grundades så sent som på 1850-talet då Danmark förlorade sina sydliga delar i Tyskland och behövde en ny hamnstad. Staden ligger vid kusten med flera öar utanför i Vadehavet. Den största är Fanö strax utanför Esbjerg som ger skydd mot västanvindarna. Närmast vattnet ligger stora hamn och industriområden och staden har inte kontakt med havet. I rutnätsplanen ligger ett torg centralt och stadsparken i sydkanten på sluttningen ner mot industriområdena. I parken finns konstmuseet. Kyrkan ligger i nordvästra delen av centrum och den gamla kyrkogården har gjorts om till park år 2013. Museum och konsertlokal samt bibliotek ligger i norra delen av centrum. Stationen ligger i öster med ett nytt köpcenter byggt över spåren strax söder om den ålderdomliga och lite ödsliga stationen. Staden har en småskalig charm men också stora förortsområden. Klockan 9:30 checkar jag ut och lämnar mina väskor i receptionen. Jag går till hotell Brittania och hyr en cykel för 120 DKR och cyklar västerut längs kusten till de stora statyerna vid stranden. Återvänder mot stan och ser två speciella höghus som jag närmar mig och fotograferar. Cyklar sedan till färjeterminalen och löser biljett till Fanö för 49 DKK. Båten går var 20:de minut och det är mycket passagerar, cyklister och bilar med varje tur.

Fanö

På Fanö anländer vi till nordbyn som är en ganska stor och mysig by med en lång bygata med många gamla hus med stråtak. Jag cyklar vidare och tar av västerut till stranden där jag ser att många bilar kört ut ända till vattnet. Ett stort område innanför stranden är tidvattenzon med fuktiga vattenspeglar kvarlämnade. Jag cyklar söderut läng stranden på cykel/bilväg i sanden och planerar fortsätta men leriga stigar sätter stopp. Jag promenerar vid stranden och cyklar sedan upp till strandbyn och handlar vatten samt äter en ekologisk hamburgare med pommes frittes 125 DKK. Skönt i polo och tunn vindjacka med cirka 16 grader i skuggan. Halvklart och svag vind ca 4 meter per sekund. Hade täckjacka på morgonen och blev väldigt varm. Klockan är 12:30 och jag cyklar långsamt tillbaka mot nordbyn. Tar båten vid 13:30.

Vidare färd norrut

Är framme i Esbjerg vid 13:45 och cyklar runt centrum via stationen till hotell Brittania där jag lämnar cykeln. Går till Ansgar där jag hämtar mina väskor. Upptäcker att jag köpt biljett till fel dag. Går till stationen och ser så att tågen går som de ska. Köper biljett till Ålborg för 350 DKK. Tåget avgår 15:10 till Fredricia med ankomst 16:13. Väntar på tåget mot Ålborg till 16:45. Tåget går bara till Hobro där det blir togbus den sista biten. Ankomst till Ålborg 19:33.