Cykelstaden Utrecht

Jag har under lång tid hört talas om den fantastiska cykelstaden Utrecht och ville gärna besöka staden för att med egna ögon se hur de lyckats med cykelinfrastrukturen. Holland satsade medvetet redan på 1980-talet på att utveckla cykelinfrastrukturen men det är kanske främst på 2000-talet som satsningarna tagit fart med enorma cykelgarage och en helt enastående cykelinfrastruktur. Torsdagen den 1 september anlände jag till staden med cykelintresserat ressällskap och på fredagen hyrde vi cyklar och begav oss ut för att upptäcka cykellivet i Utrecht. Vi började intill världens största cykelgarage under stationen och imponerades av hur effektivt det var att cykla in i garaget och parkera för att sedan ta tåget. Överallt i staden finns breda cykelvägar och på många gator är det bilarna som får lämna företräde till cyklarna. Gatorna har smalnats av för att ge mer utrymme åt cyklar och det var ofta så att fotgängarna hade svårt att ta sig fram bland alla cykelvägar. Även utanför staden är cykelvägarna av mycket hög standard och vi kunde cykla nästan vart vi ville i Holland på breda cykelvägar.

En intressant lösning är deras tredelade landsvägar där kanterna är markerade med rött till streckade linjer som lämnar ett körfält i mitten av vägen åt bilarna vilket innebär att när bilar möts måste de gå ut i cykelfältet och vänta till det är plats för att passera. Många gator hade skyltar där det tydligt framgår att bilar ska visa hänsyn till cyklarna som har företräde. Flera korsningar har stopplikt för bilar men inte för cyklar. Det fanns också dubbelsvackor i cykelbanorna för att dämpa hastigheten och inte uppbuktningar som vi är vana vid.

Ett cykelstråk in mot centrum där även bilar får färdas men på cyklarnas premisser.
Alla cykelvägar är breda med tydliga markeringar och rödmarkerade fält som gör det tydligt vår man cyklar.
Skyltar som visar vägen till mer avlägsna destinationer för cyklister.
Cykelgaraget under stationen i Utrecht.
Cykelbox framför bilarna vid korsningar.
Trefilig gata där cyklarna har företräde på sidorna och bilarna får anpassa sig till cyklisterna vid möten.
Markerat cykelfält utanför parkerade bilar.
Markerat cykelfält innanför parkerade bilar.
Cykelväg på landsbygden som binder samman tätorter.
Fartdämpande svackor i cykelvägen.
Cyklar finns överallt men det är sällan som de är i vägen då det ofta finns reserverade ytor för dem.
Den gamla stadskärnan är nästan helt bilfri och perfekt att cykla i.