Utrechts station

Utrecht är Hollands viktigaste järnvägsknut och här har funnits en stor station under mycket lång tid. Fram till millennieskiftet var det en brutalistisk och funktionalistisk stadsbild med stora betongbyggnader och omfattande ytor för trafik, bil- och cykelparkering och spår. Stationsområdet stod i stark kontrakt still den småskaliga medeltida stadskärnan med sina vindlande gator och kanaler med gamla hus och inslag av träd. I början av 2000-talet började planeringen av en förnyelse av stationsområdet för att göra den mer anpassad till nya behov och mer attraktiv.

Utrechts centralstation från söder.

Den tidigare fyrkantiga stationsbyggnaden har ersatts av en luftig vågformad takkonstruktion som ger mer känsla av flygplats än station med sitt stora rum tvärs över spårområdet. I södra sidan av stationen finns ett brett gångstråk kantat av affärer, restauranger och kaféer. På norra sidan har ett nytt stationstorg skapats med en ny galleria som knyter samman gamla staden med stationen. I de understa fyra våningarna på gallerian finns stora parkeringsgarage som gör det enkelt att nå stationen och centrum med bil. Under stationstorget och torget öster om stationen finns världens största cykelgarage med plats för 12500 cyklar. Ingångarna är som motorvägar och i garaget är det ljus, modernt och tryggt. Här finns också ett stort antal lånecyklar som de som är medlemmar kan låna för att cyklar inom staden. Direkt norr om stationen finns ett stort busstorg där stadsbussarna angör. Öster om stationen fanns stora ytor som inte utnyttjades effektivt och som nu håller på att bebyggas med många höga hus. Närmast stationen har redan det nya stadshuset uppförts med ett 20-tal våningar och en stor entréhall närmast stationen. Här kunde vi besöka en trevlig utställning om stationsområdets utveckling med många modeller. Väster om stationen gick tidigare en stor motortrafikled som utgjorde en kraftig barriär i staden och som täckte över tidigare kanaler. Denna motortrafikled har nu tagits bort och den gamla kanalen är åter synlig. Runt stationen finns stora skyltar uppsatta med hur det såg ut innan förnyelsen och hur det ser ut idag.

Stationens västra sida med gångstråket som förbinder stadens två sidor.
Modell av stationsområdet och hur arbetet pågår med att knyta samman staden och stationen.
Ingång till cykelgaraget från östra sidan stationen.
Stationstorget utanför västra ingången med många restauranger och med den stora gallerian tvärs över torget som binder ihop stationen med gamla stan.
Parkeringsgarage i fyra våningar under shoppinggallerian.
Utställning i stadshuset med modeller av stadsutvecklingen kring stationen.
Modell på stadshuset som är sammanbyggt med stationen.
Bild före och efter omvandlingen av stationsområdet.
Bilder före och efter omvandlingen.
Bilder före och efter omvandlingen.
Bilder före och efter omvandlingen.
Bilder med motortrafikled innan och kanal efter.
Kanalen som den ser ut idag.
Ingången till det flera våningar höga cykelgaraget under stationstorget.
Cykelgaraget under stationstorget.
Ingången till cykelgaraget.