Groningen

Jag hade hört mycket om universitetsstaden Groningen i norra Holland när det gäller cykelplanering och passade på att besöka staden efter konferensen Future Green Cities den 26-27 september. Tågresan från Utrecht till Groningen tar cirka två timmar. Efter en stormig natt gav jag mig ut i den nyvaknade staden på morgonen innan regnet åter satte igång och höll i resten av dagen. Det blev först ett besök vid stationen där jag kvällen innan noterat de stora cykelgaraget direkt norr om stationen i tre våningar med dubbelvåningsställ på respektive våningar. Det var en relativt enkel stålkonstruktion med ramper upp till våningsplanen.

Framför stationen i nyrenässans har man skapat ett underjordiskt cykelgarage med ljusinsläpp via det modulerade taket som är torg framför stationen. Två breda infarter leder ner till garaget och gör det lätt att cykla ner och leta efter ledig plats. Stationsområdet höll på att byggas om för att bli ett modernt resecentrum. Flera spår har ändhållplats i Groningen närmast stationsbyggnaden med genomgående spår längre ut.

Groningen anges som en ung stad men har ändå ett senmedeltida centrum med ett stort avlångt torg och vindlande gator. På torget var det som andra fredagar marknad med många stora torgstånd. Det höga tornet vid domkyrkan höjer sig över all bebyggelse liksom det nya kulturcentret forum. Centrum omges av kanaler och direkt framför stationen ligger den postmodernistiska museeön med flera olika museer. Nästan hela centrala staden har tegellagda gator med gult tegel för cykelgatorna där bilar får färdas på cyklarnas premisser eller endast som leveranser. På de större allékantade gatorna finns bil- och kollektivtrafikfält i mitten och breda cykelvägar på sidorna. I princip i hela centrum kan man cykla på breda cykelvägar eller gator där cyklarna är prioriterade.