Golden pavillion

Guldpaviljonten heter Kinkaku-ji på japanska och är en av Kyotos mest kända turistattraktioner. Den guldfärgade paviljongen ligger som ett skepp vid dammen i den vackra trädgårdanläggningen. Detta var en tillflyktsort för shogun under slutet av 1300-talet men omvandades till ett zenbuddistiskt tempel i slutet av århundradet. Paviljonten brädes ner av en munk 1950 men byggdes upp under fem år därefter. 1987 restaurerades byggnaden igen för stora summor. Anläggningen ligger i nordvästra Kyoto och nås med buss 59 eller 12.