Tågresa till Spanien april 2023

Den 9 till 25 april 2023 gjorde jag en tågresa till Spanien för att uppleva natur och arkitektur. Jag köpte interrailkort med tio resdagar under två månader och beställde sedan platsbiljetter på dit och hemresan genom resebyrån Tågresor. För platsbiljetter inom Spanien var jag tvungen att boka på plats första dagen jag anlände. Tyvärr var det mycket banarbeten mellan Sverige och Tyskland och jag bestämde mig tidigt att boka flixbus för att vara säker på att komma fram och inte behöva byta 4-5 gånger på sträckan. Det visade sig klokt då Öresundsbron stängde under påskhelgen då jag skulle ge mig iväg. Avfärd från Lund 08:10 med flixbuss och ankomst till Hamburg vid 15-tiden. På resan ges möjlighet att sträcka på benen under båtöverfarten mellan Rödby och Puttgarten. I Hamburg hade jag drygt tre timmar att se staden och låste in packningen i förvaringsskåp. Tyvärr fungerade bara mynt som betalning.

Trångt men med fin utsikt från flixbus mellan Lund och Hamburg (ca 350 kr).
Skönt att få sträcka på benen på färjan mellan Rödby och Puttgarten under den 7 timmar lång bussresan.
Flixbus anländer till busstationen i Hamburg direkt sydöst om centralstationen.
Hamburgs station.

Nästa sträcka kunde varit direkt med nattåg till Basel men tydligen var det fullt mellan Hamburg och Köln men inte vidare. Så jag hade platsbiljett från Hamburg till Köln 18:45-22:50 och bytte sedan till nattåget som avgick 23:42. Jag trodde jag bokat sovvagn för två men det visade sig vara extrainsatta liggvagnar med lappar för platsnummer samt tre bäddar markerade av de sex liggvagnen. Eftersom kupén redan var ockuperad hittade jag inte heller några lakan eller kuddar som tydligen fanns högst upp. Det blev en dålig natts sömn innan konduktören väckte vid 5:30 och serverade en mycket torftig frukost med kaffe (som jag inte dricker och utan att fråga om te) två torra bullar med marmelad. 06:20 var vi i Basel den 10 april och jag låste in min packning i förvaringsskåp för att få möjlighet att se staden i gryningen. Här fanns en modern bagageförvaring med möjlighet att betala med kort.

Kölns station är ganska lättöversiktlig med två parallella shoppingstråk som förbinder alla perongerna.
Nattåget från Köln till Basel var skyltat omvänt och jag fick springa från första till sista vagn. Dessutom saknades den sovvagn som jag bokat och istället hade man satt in en liggvagn! Sovplats med interrail cirka 1100 kr.
Basels station är en traditionell stationsbyggnad men en tillbyggd shoppingbro över spåren. Här avgår snabbtåget till Paris som bara tar 3 timmar.
Inredningen på snabbtågen TVG i Frankrike. Små bagagehyllor men hyfsat med plats mellan säten och på bagagehyllor i början och mitten av vagnarna. Restaurangvagnen är dock oförskämt dyr och dålig kvalitet.

10:34 fortsatte färden med snabbtåget TVG till Paris dit vi anlände 13:40 till station Gare De Lyon. En mycket stor station som ligger centralt i staden. Avresa 14:54 med TVG mot Barcelona direkt och ankomst 21:25. Det går två snabbtåg i varje riktning dagligen. Det finns tre olika terminaler på stationen så det gäller att hitta rätt terminal och sedan rätt perrong. Av någon anledning har två terminaler bokstäver och en siffor. Tyvärr blev vi en timma sena till Barcelona på grund att långsam färd i södra Frankrike. Tåget anländer till Barcelona Sants som är en stor ganska rörig station.

Den luftiga avgångshallen på Gare De Lyon innan säkerhetsgrindarna.

Väl framme i Barcelona kunde jag kommande dag boka inrikes platsbiljetter för resorna i Spanien. Den 15 april åkte jag ett intercitytåg från Barcelona till Leon (som fortsätter till La Coruna) 09:30 till 17:07. Till snabbtågen behöver man passera en säkerhetskontroll och de släpper in först 60 minuter innan avgång till avgångshallen. Intercitytågen går från en annan terminal vilket jag inte insåg från början. Tågen brukar stå inne redan 30 minuter innan avgång. Från Leon fortsatte jag till Madrid Chamartin med snabbtåget AVE den 16 april 17:28 till 19:40 och den 17 april från Madrid Atocha till Talavera de la Reina (fortsätter till Badajoz) 16:38 med ankomst 17:58. Återvände från Talavera till Madrid Atocha den 23 april 20:41 med ankomst 22:04 (försenad 20 min till 22:24).

Intercitytåget mellan Barcelona och Leon över Zaragosa, Pamplona och Burgus. Filmunderhållning men ingen wifi eller strömförsörjning vid sittplatserna.
Den nya stationen i Leon är lagom stor och lätt att checka in till AVE med säkerhetskontroll. Spåren är numer nedgrävda i tunnel under stationen.
Stationen i Talavera de la Reina är liten och påminner mer om en landsortsstation med huvudsakligen en perrong. Dock bor det 83 000 invånare och visar kanske hur stor skillnad det är på Renfes satsning på höghastighetståg och eftersläpningen på övrig järnväg.

Sedan påbörjades hemfärden från Madrid Atocha den 24 april 06:30 med Ave till Barcelona 09:20 och byte till TVG mot Paris 10:33 med ankomst till Gare De Lyon 17:20. Tåget var 15 minuter för sent till Paris. Byte till TVG mot Basel 18:19 som blev 15 minuter sen vid avfärd med ankomst cirka 2:35 (tidtabell 21:26). Nattåg mot Hamburg avgår 22:13 med ankomst den 25 april klockan 07:54. Nattåget körs av ÖBB med tvåvånings sovhytter som är mycket små. Om två personer med mycket packning ska dela på kupén blir det nästan omöjligt. Min kupékompanjon lyckades byta till en egen kupé så det fick jag också. Innan jag la mig fick jag fylla i önskemål för frukosten. Trots den korta sängen var den skön att sova i. Väckning 06:30 med frukost som var OK. Får information om att tåget är kraftigt föresenat och att vi ska ta en annan väg än planerat. Tåget skulle ha varit i Hamburg 07:56 men klockan 9 blir vi stående vid en liten station på linjen igen. Plötsligt blir vi uppmanade att packa och gå ut på perrongen så fort som möjligt. Ett ICE tåg stannar vi stationen och tar upp passagerarna för färd in till Hamburg. Klockan är 10:10 när vi rullar in på Hamburgs huvudstation. Dagtåget som jag hade reserverad plats på från Hamburg till Köpenhamn avgick 08:56 och jag försöker boka ny platsbiljett. Kundservice säger att jag inte behöver platsbiljett och att det är 30 minuters kö till biljettluckorna. Jag går ner till Århuståget som avgår 10:34 vid samma perrong som Berlintåget 10:37 och ett annat tåg 10:34. Det blir stor förvirring. 10:30 kommer spårändring för Århuståget till spår 11. Alla rusar. vagnarna är onumrerade vilket bidrar till förvirringen. Jag lyckas hitta en sittplats som ingen aspirerar på. Byte i Fredericia. Sista sträckan med Öresundstågen till Lund.