Klimatbakslag

Efter två års arbete med klimatrådgivning, arbetsgrupper, dialog med politiken, remissrunda trodde kommunorganisationen och kommunstyrelsens arbetsutskott att Energi och klimatplanen för åren 2026-2030 var klart för beslut i kommunfullmäktige via kommunstyrelsen. Tyvärr blev det ett mycket märkligt beslut att inte gå vidare med klimatdelen utan bara ta fram en energiplan som kommunen är skyldig att göra enligt lag. Det naturliga hade varit att återremittera planen om man inte var nöjd med alla åtgärder. Orsaken lär ha varit en politisk övertygelse om att kommunen inte ska syssla med beteendepåverkan. Men att avsluta två års arbete och miljoner i kostnad och inte föreslå någon fortsättning på strategiskt klimatarbete är sorgligt och skrämmande. Kommunen kommer få mycket negativ uppmärksamhet efter att ha varit ett föredöme inom hållbar utveckling under mer än ett decennium. Jag valde att säga upp mig samma dag som jag fick kännedom om beslutet. Det fanns ingen mening med att fortsätta som klimat och miljöstrateg i Lomma kommun. Månaden innan hade kommunstyrelsen dessutom valt att gå ur föreningen klimatkommunerna som är mitt viktigaste nätverk. Dessutom utan att fråga om konsekvenserna.