Obekvämt

Maria Larsson är en mycket uppskattad konsult inom miljö- och hållbarhetsarbetet som har skrivit en skönlitterär bok om svårigheterna att ta till som klimatutmaningen och genomföra en omställning. Huvudpersonen är kommunalrådet Patrik som är måttligt intresserad av miljöfrågor men tvingas försöka förstå då sonen går in i en depression på grund av klimatförändringen och att så lite görs från samhället. Det är en välskriven berättelse med inkännande personporträtt och stort djup utan att bli pekpinnar. Jag tycker boken är riktigt bra och kände mig både rörd och glad efteråt. Många skönlitterära klimatberättelser är dystopiska eller lite naiva. Här är det realism med en positiv efterkänsla. Boken handlar om vad som är viktigt i livet och att stå upp för detta. Boken köpte jag på Bokus och ger betyg 5 (av 5) vilket är mycket sällan jag gör.